צריכה עצמית

צריכה עצמית היא השימוש הישיר של החשמל שמופק ממערכת פוטו‑וולטאית על‑ידי בעל הבית, במקום למכור אותו לרשת החשמל.

איך זה עובד?

כאשר גג ביתי מצויד בתאי‑סולאר, המערכת מייצרת חשמל בזמן שהשמש זורחת. חלק מהאנרגיה נשלחת מיד למכשירי החשמל בבית – זו היא הצריכה העצמית. היתרה, אם יש, נשלחת לרשת והבעלים מקבל תשלום לפי תעריף קנייה (Net‑Metering) או משאירה במאגר של חברת החשמל.

למה זה חשוב?

  • חיסכון בכסף – חשמל שנצרך במקום אינו מחויב בתעריף המלא של חברת החשמל. בממוצע, חיסכון של 30‑50 % בחשבון החשמל אפשרי במקרים של צריכה עצמית גבוהה.
  • עצמאות אנרגטית – הפחתת התלות ברשת מאפשרת לבתים ולעסקים להתמודד טוב יותר עם עומסי קיץ או תקלות.
  • הפחתת פחמן – כאשר החשמל מגיע ישירות מהשמש, אין צורך בייצור חשמל מפחמימנים, מה שמקטין את טביעת הרגל הפחמנית.

דוגמה מספרית

בית ממוצע בישראל צורך כ‑9 kWh ליום. מערכת סולארית של 5 kW פוטו‑וולטאית (תפוקה של כ‑20 kWh ביום בממוצע) יכולה לכסות עד ≈ 55 % מהצריכה היומית (≈ 5 kWh). אם הבעלים מתזמן את השימוש במכשירי‑החשמל (מכונות כביסה, מדיחים) לשעות השיא של ייצור, ניתן להגיע לצריכה עצמית של 70‑80 %.

חשיבות לצריכת החשמל בישראל

בישראל יש תנאי שמש מצוינים – ממוצע של כ‑2 800 שעות שמש בשנה. הממשלה מעודדת התקנת מערכות סולאריות באמצעות תמריצים והקלה במיסוי. בנוסף, הרשת הלאומית עומדת בפני עומסים קיצוניים בקיץ, ולכן הגדלת שיעור הצריכה העצמית תורמת ליציבות המערכת הלאומית.

איך להתחיל?

  1. הערכת צריכה – חשבו את הצריכה החודשית של הבית.
  2. תכנון מערכת – בחרו קיבולת פאנלים שתספק לפחות 30‑40 % מהצריכה.
  3. התקנה ובקרה – התקינו מערכת עם ממיר (אינברטר) וודאו שיש מערכת ניהול אנרגיה שמאפשרת תזמון עומסים.

צריכה עצמית היא הדרך הפשוטה והכלכלית ביותר למקסם את היתרונות של אנרגיית השמש ולחסוך בחשבון החשמל.

דברו איתנו

יש לכם שאלה או פרויקט?

שלחו לנו הודעה — על אנרגיה סולארית, טיפ לכתבה, פרסום או כל דבר אחר. נחזור אליכם.

נשתמש בפרטים שלכם רק כדי לחזור אליכם.